Tuesday, May 5, 2009

HidUPKan sUnnAH RasULLuLLAH

Hidupkan sunnah Rasulullah

Sunnah dalam pengertian ulama usul fiqh adalah segala sesuatu yang datang dari Nabi Muhammad s.a.w. selain al-quran ,sama ada berbentuk perkataan,perbuatan mahupun Takrir (peneguhan) yang dijadikan sebagai dalil hukum syariat.istilah yang biasanya digunakan ialah Sunnah. Dil kalangan ahli usul fiqh sunnah merupakan salah satu sumber hukum islam yang menepati urutan kedua selepas Al-Quran.

Dalam hubungannya dengan Al-Quran ,sunnah berfungsi sebagai:

1) Pengiat kepada ketetapan hukum disebut al-quran megenai peristiwa hukum tertentu,

2) Pemberi penjelasan (Bayan) terhadap ayat-ayat Al-Quran,

3) Pencipta hukum yang belum terdapat di dalam Al-Quran seperti haramnya memakan binatang buas yang bertaring kuat dan burung yang berkuku(hadis riwayat Muslim)

Sunnah dalam pengertian ahli hadis ialah segala perkataan,perbuatan,takrir,sifat,keadaan,tabiat/watak,dan sirah(perjalanan hidup) Nabi Muhammad SAW sama ada yang berkaitan dengan masalah hukum ataupun tidak.Dalam pengertian ini,di samping perkataan (sunnah qauliyah),perbuatan (sunnah fi’liyah ) dan takrir Nabi Muhammad saw (taqririyah),termasuk jugak sifat,keadaan dan hasrat(himmah) Rasulullah saw.

Menghidupkan ibadah sunnah sudah sangat jelas tuntutannya.

Pertama,dari hadis Nabi Muhammad saw Yang bermaksud, “hendaklah kalian mengerjakan sunnahku dan sunnah para khalifah yang dating setelahku.

Al-Quran surah Al Hasry ayat 7 yang bererti “Apa yang diberikan Rasul kepadamu maka

terimalah dia.Dan apa yang dilarang bagimu maka tinggalkankah.”



Antara sunnah-sunnah Rasullullah…..


Pertama: tahajjud, kerana kemuliaan seorang mukmin terletak pada tahajjudnya.


Kedua: membaca Al-Qur'an sebelum terbit matahari Alangkah baiknya sebelum mata melihat dunia, sebaiknya mata membaca Al-Qur'an terlebih dahulu dengan penuh pemahaman.


Ketiga: jangan tinggalkan masjid terutama di waktu subuh. Sebelum melangkah kemana pun langkahkan kaki ke masjid, kerana masjid penuh ‘barakah’, bukan kerana panggilan muadzin tetapi panggilan Allah yang mencari orang beriman untuk memakmurkan masjid Allah.


Keempat: jaga solat dhuha, kerana kunci rezeki terletak pada solat dhuha.

Kelima: jaga sedekah setiap hari. Allah menyukai orang yang suka bersedekah, dan malaikat Allah selalu mendoakan kepada orang yang bersedekah setiap hari.

Keenam: jaga wudhu terus menerus kerana Allah menyayangi hamba yang berwudhu. Kata khalifah Ali bin Abu Thalib, "Orang yang selalu berwudhu senantiasa ia akan merasa selalu solat walau ia sedang tidak solat, dan dijaga oleh malaikat dengan dua doa, ampuni dosa dan sayangi dia ya Allah".

Ketujuh: amalkan istighfar setiap saat. Dengan istighfar masalah yang terjadi kerana dosa kita akan dijauhkan oleh Allah.


Zikir adalah bukti syukur kita kepada Allah. Bila kita kurang bersyukur, maka kita kurang berzikir pula, oleh kerana itu setiap waktu harus selalu ada penghayatan

dalam melaksanakan ibadah ritual dan ibadah ajaran Islam lainnya.

2 comments:

  1. salam...akak..na nie...
    hii..nie article khas na bagi kat akak..
    sayang akak selalu...

    ReplyDelete