Sunday, December 27, 2009

Cerita ikhlass....

Salam sejahtera.. Penulis ingin kongsikan sebuah al-kisah tentang ikhlas. Cerita yang diambil dari Ustaz Hasrizal Abdul Jamil. Cerita tentang 3 orang pembuat rumah. Mereka bekerja di bawah panas yang terik, bermandikan peluh dan membanting tulang berusaha menyiapkan rumah yang ingin dibina. Tiba-tiba..... jeng2..
mereka didekati oleh seorang budak lelaki.



Hati ikhlas, jiwa tenang...







Pekerja pertama, didekati dan... Budak lelaki itu memberi salam lalu bertanya.... Bang, tengah buat ape tu? Jawab pekerja tersebut:"Xnampak ke apa yang aku tgh buat ni!" "huh, garang betul abang ni.xpe2.tgh bad mood kot.." Lalu budak lelaki tersebut mendekati pekerja kedua,beliau bertanya soalan yang sama.. "tgh buat apa bang?" jawab lelaki tersebut,"Saya tengah sign cek ni.." "Oh, abang ni nampak duit je depan mata dia..." Lalu budak lelaki tersebut beredar kepada pekerja yang ketiga dengan niat ingin bertanya soalan yang sama. Tetapi yang menghairankannya adalah pekerja yang ketiga ini memang nampak sangat ceria dan gembira sedangkan dia melakukan kerja yang sama di bawah panas mentari yang sama dan dengan menggunakan kudrat yang banyak. Lalu, dia memberi salam dan bertanya kepada abang tersebut. "Abang tgh buat ape ni? Nampak gembira semacam je..." Abang itu menjawab, "saya sedang membuat rumah untuk diduduki oleh sebuah keluarga nanti.." "oh,kalau macam tu, kenapa abang senyum je memanjang, seolah-olah abang sedang memikirka sesuatu yang indah..." tanya budak lelaki itu dengan hairan. Lalu lelaki tersebut menjawab"Abang sedang membayangkan rumah ini bakal diduduki oleh sebuah keluarga.Nanti di dapur itu, ibunya akan memasak dengan gembira, suaminya sedang membaca surat khabar di ruang tamu itu dan anak-anak mereka sedang bermain di luar sana.Jika keluarga ini bahagia, abanglah sebahagian dari kebahagiaan keluarga tersebut. Abang rasa sangat bermakna kerana dapat berjasa kepada mereka..."



Alhamdulillah,itulah kehebatan IKHLAS. Ia berada di hati. tak nampak di mata. Kemanisan hanya buat hati yang benar2 merasainya. Cuba kita kaitkan dengan kehidupan kita, sebagai pelajar, anak dan sahabat...Kita belajar dengan IKHLAS ke? Semua orang belajar,Tapi sebenarnay kita belajar untuk apa? itu yang membezakan kita...
Kita menyayangi sahabat kita dengan IKHLAS ke atau apabila nak mintak tolong je, kita ingat nak jumpa dia? Atau kita berkawan apabila dia senang sahaja.Apabila dia susah,kita terus melupakan dia dan mencari orang lain sebagai kawan.IKHLASkah kita? Hanya Allah yang mengetahui hati kita.Semoga bermanfaat untuk semua. Salam perjuangan..

sRikandi Mummarridhoh
JHC

2 comments:

  1. akak best citer nie.leh la nadia citer dekat adik ;)..

    ReplyDelete
  2. nadia..bleh la.sampaikan lah pada sesiapa pun..

    ReplyDelete