Friday, July 9, 2010

Berusaha!



Assalamua'alaikum wrhmt..buat semua sahabat. semoga kita sentiasa di dalam rahmat & kasih sayang Allah. kita sekarang telah melangkah masuk ke tahun tiga. Semoga Allah memberikan kita kekuatan untuk terus berjuang di dalam bidang yang kita ceburi ini sebagai bekalan amal untuk kita ke sana kelak. Menjelang semester baru bermula, mari kita bersama-sama ikhlaskan hati kita agar dapat memberi sepenuh perhatian kepada tanggung jawab kita yang sentiasa banyak. Tidak dinafikan terkadang kita terlalai atau terlupa dengan tugas & tanggung jawab yang diamanahkan kepada kita disebabkan oleh sedikit masalah yang kita hadapi. Hanya masalah yang kecil menyebabkan kita mengabaikan tanggung jawab yang besar. Oleh itu, saya hanya ingin berpesan kepada diri saya dan sahabat-sahabat...BANGKITLAH SETELAH REHAT SEBENTAR! Kerana tanggung jawab kita sememangnya banyak untuk dibilang.Melebihi dari masa yang ada. Walaupun kita rasa lemah semangat pada satu-satu masa disebabkan oleh sesuatu perkara yang berlaku tanpa diduga. namun, YAKINlah duhai sahabat! Allah tidak menguji hanya dengan percuma.Iman kita mesti sentiasa diuji & kita hidup untuk diuji.

Saya petik kata-kata penulis novel, Hilal Asyraf,"Yang saya tahu bukan semua inci dalam makanan itu manis.Kalau makanan itu semuanya manis, mesti ia tidak sedap. Begitu juga kalau semuanya pahit, masin,masam. Dalam makanan ada semua rasa itu sebenarnya. Ia menjadikan satu makanan itu boleh dimakan.

Begitu juga kehidupan. Suka duka itu menjadikan kehidupan. Kalau kehidupan manusia senang sepanjang masa, tanpa ada kesusahan sedikit pun, Maka dia tidak hidup dalam erti kata sebenar. begitulah sebaliknya."


~Mujahadah pahit untuk dapat syurga yang manis~

Semoga kata-kata ini memberi kekuatan untuk semua sahabat-sahabat terus berjuang, walau dalam apa jua yang kalian lakukan. Khusus untuk sahabat-sahabat Nursing, walaupun assignment ini sukar untuk disiapkan kerana melalui bermacam-macam ujian. Walaupun baru seminggu melangkah ke semester baru, kita dah dapat hampir 10 assignment. Bersabar ye semua. Semoga terus bersemangat!Teruskan usaha kalian!
Buat semua...
Semoga ujian-ujian yang kalian lalui mematangkan kalian dan mendekatkan diri kepada Allah. Teruskan berusaha mencapai cita-cita kalian sejauh yang mungkin. inshaAllah!

sRikandi_Nurse
JHC, Kuantan

No comments:

Post a Comment