Monday, January 10, 2011

Bengkel AL-FATEH bersama Ustaz Syaa'ri


Assalamua'alaikum warahmatullah.Saya mendoakan sahabat-sahabat sentiasa di dalam rahmat & kasih sayang Allah.

Pada hujung minggu baru-baru ini, pada hari ahad (9 januari 2011), saya merasa sungguh teruja & seronok kerana dapat menyertai bengkel Al-Fateh anjuran SRC Kuantan dengan kerjasama biro dakwah & Tarbiyyah kuliyah-kuliyah di UIAM bersempena Campus Dakwah Project (CAMPRO 2011). Speaker yang dijemput adalah speaker yang sudah tidak asing lagi di hati mahasiwa mahasisiwi UIAM Kuantan iaitu Ustaz Syaa'ri Abdul Rahman.



Benarlah kata orang, tidak rugi kita berada di dalam majlis ilmu walaupun ilmu itu telah banyak kali kita pernah dengar, tetapi kita tetap akan dapat sesuatu dari majlis ilmu tersebut. Kalau pun ilmu yang sama, ada pertambahan maklumat, dapat semangat baru, dapat cas bateri iman dan dapat kenalan baru. Alhamdulillah, saya bersyukur kerana mendapat peluang untuk menambah ilmu di hujung minggu ini dan dapat saya manfaatkan dengan baik. Beberapa minit sebelum program saya dan sahabat baik saya, Taufikiah sempat mendaftar. Alhamdulillah, ALLAH metaqdirkan kami dapat peluang untuk menyertai bengkel ini bagi meluaskan pengetahuan tentang tokoh hebat Sultan Muhammad Al-Fateh. Alhamdulillah, syukur tak terhingga kami panjatkan kepada-Mu ya RABB.


Bengkel pada pagi itu bermula dengan ceria, dimulakan dengan bacaan doa dari seorang akh kemudian diikuti sedikit tayangan video suntikan pertama oleh Ustaz Syaa'ri.


Malam sebelum itu, Ustaz Syaa'ri telah memberi ceramah tentang buku Stephen R. Covey,
7 Habits of Highly Effective People. Rupa-rupanya bengkel yang kami hadiri pada hari itu juga mengambil pendekatan tentang 7 habits sama sebijik macam yang ustaz dah terangkan pada malam sebelum itu. Cuma dipraktikkan oleh Sultan Muhammad Al-Fateh bagi membebaskan Kota Konstantinopel dan boleh kita ambil untuk diprkatikkan di dalam kerja-kerja dakwah dan persatuan di UIA. Kira memang rugi besar lah siapa yang tak datang bengkel pada hari ahad tu. (hehe, saje je nak bagi jeles kat orang yan tak datang).


Antara aktiviti yang menyeronokkan kami bersama ustaz dalam bengkel tersebut adalah
3D click to Panorama Istanbul-terasa berada di Istanbul dalam realiti. inshaAllah nak pergi lawati Istanbul suatu hari nanti. Kena masukkan dalam matlamat besar hidup=) Kemudian, kami menyanyikan lagu nasyid tema (lagu gendang Sultan Muhammad Al-Fateh. Aktiviti yang menggegarkan iaitu membina menara Al-fateh trurt menguji kami. Aktiviti memuat kapal terbang terjauh dan terlama di udara serta gaya 7 Habit A.L.F.A.T.E.H. Gayanya sugguh comel. Mesti ustaz dengan Kak Nurul baru je reka..hehe.
~Kak Nurul Syuhada yang sugguh ceria~
~Kumpulan basilika yang mendapat publisiti hebat sepanjang program~
~Kapal terbang terjauh & paling lama di udara,sugguh mengujakan~

Sesugguhnya kenangan ini tidak akan kami lupakan insya-Allah. Terima kasih kepada Ustaz Syaari Abdul Rahman bersama isteri Nurul Shuhada binti Haji Shuib kerana datang dari jauh, berusaha dengan bersungguh-sungguh memerah idea serta berkorban masa dan tenaga datang berprogram bersama kami selama dua hari di UIAM Kuantan. Jutaan terima kasih juga buat semua ajk bengkel Al-Fateh dan CAMPRO kerana mengusahakan program ini. ALLAH jua yang mampu membalas jasa kalian dengan ganjaran yang sewajarnya. inshaALLAH.



Harap lain kali kita boleh ajak Ustaz dan Kak Nurul datang lagi. inshaALLAH. Semoga ilmu ini dapat diamalkan untuk manfaat kita bersama.inshaAllah.

sRikandi_Nurse
IMC,
UIAM Kuantan.

Sumber gambar: FB Ustaz Syaa'ri Abdul Rahman.

No comments:

Post a Comment