Saturday, November 13, 2010

Alhamdulillah!

Alhamdulillah, peperiksaan semester 1 (2010/2011) telah pun berakhir.

Walaupun banyak subjek Nursing yang dilalui, antara subjek yang benar-benar memberi makna adalah Tahfiz 5 (juz 21-25). Setiap kali kelas tahfiz, hati terasa lain dari biasa. Hilang sekejap tekanan belajar dan 'posting'. Sesibuk mana pun minggu itu, kelas tahfiz tetap berjalan seperti biasa, jadi modal pun wajib dicari, kalau tidak, tak tasmik lah jawabnya.

~Masjid DQ menjadi saksi pahit manis sepanjang menghafaz Al-Qur'an~

Alhamdulillah...
sepanjang mencari jalan untuk menghafaz dan menjaga kalam Allah yang telah dihafaz, terlalu banyak ujian dan mehnah yang dilalui bersama sahabat-sahabat seperjuangan. Sesugguhnya Allah tidak menyediakan jalan mudah kepada kita untuk berjaya. Mereka yang ikhlas untuk menghafaz kalam Allah pasti akan diuji. Sehingga kini, walaupun pernah mengahfaz Al-Qur'an, tetapi untuk tasmik kali kedua ini menuntut pengorbanan yang sangat-sangat besar kerana keseluruhan ayat-ayat ini perlu dihafaz kembali.


Tiba-tiba segala nasihat dari ustaz ustazah DQ kembali diingati... Satu demi satu...

* Kalau kamu mahu ingat Al-Qur'an, pasti dalam hati kamu tiada yang lain selain Al-Qur'an..maksudnya dengan pasti kamu dapat rasa bila hati kamu bersih & Al-Qur'an akan senang masuk. Jika sebaliknya, kamu jangan kata kamu tak ingat Al-Quran.. Sebab sebenarnya Al-Qur'an telah melupakan kamu kerana kamu tak letak dia nombor satu dalam hati kamu.

* Selagi ada peluang untuk mengulang Qur'an, tolonglah ulang Qur'an dengan sungguh-sungguh. Semakin lama, kamu akan semakin sibuk tetapi tanggung jawab kamu dengan Qur'an tetap akan bertambah. Manfaatkan masa semasa belajar. Bila dah kerja dan berkeluarga, bila lagi masa kamu nak mengulang Qur'an?

* Ilmu Qur'an tidak akan pernah habis. Carilah, tuntutlah ia selagi kamu hidup. Ajarkanlah kepada mereka yang ingin belajar kerana itu tanggug jawab kamu.

~Syukran ustaz & ustazah DQ kerana mendidik kami~

Buat sahabat-sahabatku...Jangan sia-siakan masa yang ada. Teruskan mengulang Al-Qur'an dan tuntutlah ilmu Qur'an sebanyak-banyaknya. Semoga Allah sentiasa memberi kekuatan kepadaku dan sahabat-sahabat seperjuangan tahfiz untuk terus memegang kalam ini, menjaga dan berusaha mengamalkannya.
Rabbana yusahhil..ameen.

sRikandi_nurse
Kemaman, Terengganu.

No comments:

Post a Comment