Friday, April 23, 2010

Kisah Seorang Nurse...

Bahagian 1- Perjuangan kita belum selesai!


~Nurse mesti sentiasa tersenyum walaupun penat~

Kisah yang berlaku pada tahun 2009, kali pertama pelajar-pelajar Nursing UIAM(batch ke-5) menjalani praktikal di HTAA selama 2 bulan setengah. Berkat kesabaran, akhirnya praktikal ini berjaya dimanfaatkan dengan sebaik mungkin. Ini hanyalah secebis perkongsian dari seorang pelajar Nursing. Sesungguhnya bagi kami, jalan untuk menjadi seorang Profesional & Islamic Nurse yang betul-betul mantap masih jauh & panjang.Baca & hayatilah serta berfikirlah dengan mata hati. Selamat menghayati kisah ini


~Nurse berusaha yang terbaik untuk kesihatan peaskit~

Bermulanya minggu praktikal pelajar-pelajar nursing UIA tahun satu selepas bercuti selama seminggu. Tidak seperti kuliah lain, kami langsung tidak mempunyai cuti yang panjang sepanjang tempoh belajar 4 tahun kat UIA ni. Paling lama pun,seminggu. Deputy Dean Academic yang sangat menekankan ttg pengorbanan. “You have to sacrifice more than others because you serve the creation of Allah.They need you to support them, they also do not want to be ill…. so on, so forth” itulah yang terkesan dihati. Jadi selepas final exam kami dipeningkan pula dengan posting.



Memandangkan semasa posting,kami tidak disibukkan dengan assignment,kuiz, exam & sebagainya, maka tiada kedengaran walau sepatah pun istilah ‘study’ waktu ini,kalau ada pun,kami hanya buka buku teks balik untuk cek beberapa ‘procedure’ yang tidak berapa yakin untuk dilakukan kerana belum dipelajari. Alhamdulillah, Biro Dakwah & Tarbiyyah NURSS yang dianggotai oleh kebanyakan pelajar DQ telah bertindak bijak merancang untuk mengadakan halaqah sepanjang posting selama 2 minggu. Selepas kami berbincang, esoknya kumpulan halaqah diumumkan di dalam kelas dan satu mesyuarat diadakan dikalangan fasi yang dilantik. Walaupun pada mulanya,kami buntu memikirkan tentang konsep yang bagaimana perlu diwujudkan dalam halaqah ini? Bagaimana hendak membahagikan kumpulan kerana syif berbeza dan berbagai masalah yang timbul.Namun, berkat pertolongan Allah dan semangat sahabat-sahabat seperjuangan, akhirnya halaqah posting ini berjalan seperti yang dirancang. Sedikit perkongsian sepanjang terlibat menolong biro DnT(Dakwah & Tarbiyyah) untuk mengadakan halaqah ni. Sebenarnya pada awalnya, ramai yang kurang bersetuju dengan halaqah posting. Antara alasannya ; letihlah… nak buat bila? Mana sempat balik dari wad mesti semua penat… Syif kita xsama… kita buat tazkirah biasa-biasa dahlah dlm kelas,halaqah sokmo dah kan…. (Sokmo bila pun xtahu lah)

Ya Allah…bukan senang nak ajak orang wat baik ni kan? Sampai dikalangan dak2 DnT sendiri pun, tiada yang semangat nak buat. Senior-senior yang cakapnya berdegar-degar semasa mesyuarat pertama hari tu pun diam seribu bahasa, tiada sebarang tindakan walaupun posting semakin dekat. Akhirnya kami bertekad untuk buat jugak halaqah ni, kita mesti bertindak walau apa pun cabaran mendatang. Tetapi halaqah ini hanya dibuat untuk pelajar tahun satu shaja kerana kami tiada masa untuk berjumpa senior sebelum masa posting tersebut. Kami akan menganalisa dahulu sebelum halaqah ini berjalan serta kami mendapatkan maklum balas dari rakan sekelas…Antara elemen dalam halaqah:

1. Al-Qur’an(tjwid, tafsir n fadhilat srh2 pillihan)
2. Tazkirah. Fokus peranan nurse Muslim & pengalaman dlm ward.
3.Fiqh Ibadah.Fokus pada rukhsah solat & ibadah untuk pesakit semasa di dalam ward.

Alhamdulillah,halaqah ini berjalan dengan lancar. Banyak manfaat yang kami dapat.
Selepas halaqah pertama selesai, kami menyiapkan serba sedikit strategi untuk ‘approach’ pesakit supaya mereka solat. Kami menerangkan tentang kewajipan solat ke atas Muslim dalam keadaan apa sekalipun. Tolong wudhu’kan, ajar cara solat dan sebagainya. Keesokan harinya, kami bekerja pada syif petang. Bermula pukul 2 petang- 9malam. Bayangkan, 4 waktu solat yang perlu dilalui. Jadi,tanggung jawab siapakah untuk mengajak pesakit solat? Berapa besarkah dosa meninggalkan solat? Bukan orang yang tidak solat itu sahaja yang berdosa.Malah, org yang tahu mereka tidak solat tetapi tidak menyuruh & tidak mengajak,juga berdosa…MashaAllah, sangat besar tanggungjawab menjadi nurse kerana mereka yang bersama pesakit sepanjang masa & sepanjang hari.

Hari pertama kami bekerja syif petang sungguh mencabar. ‘operasi solat’ kami kurang berjaya. Tapi Alhamdulillah..ada juga pesakit kami yang nak solat lepas dengar penerangan kami..
“Aii..Nampaknya susahlah akak..macam kita dibenci je.Tanye je ‘patient’ tu nak gi mana,dia cakap nak gi toilet tapi tak pandang pun muka kita...” Mimi mengeluh.
“Ala..mane taknye..tengok je muka korang..ni mesti nk suruh aku solat ni.mestilah dia tak nak pandang..”Ezah.

Ya Allah...berilah kami kekuatan. Tanya je pesakit,macam2 alasan walaupun mereka boleh sangat nak solat.dah 'explain' panjang lebar ni..angguk2 kepala..last2 refuse jugak.siap offer nak tolong ambikkan air,nak tolong wudhu’kan....tak nak jugak. Takpelah.at least ade yang nak.Tak baik pulak kecewa sebab hati manusia kan Allah yang pegang. Cuma nak kongsilah.Antara jawapan2 dari pesakit kami ni…

“Takpelah nak,anak makcik dah solat kat rumah.Kalau sihat nanti,makcik qadha’ lah…”
“Takpe,makcik ada pampers ni.camane nk solat…”
“makcik sakit tekak lah”
“makcik ade jarum kat tgn ni..susahlah nk wudhu’.Makcik solat lah kalau sihat.xpe2..”
“Makcik ada beg najis(stoma beg ) ni.. mane boleh solat.xpelah, Allah kan Maha Pengasih..”

Ini adalah mentaliti masyarakat kita. Bila sakit, tidak wajib solat.
Untuk pengetahuan sahabat-sahabat,kesemua keadaan di atas langsung tidak boleh dijadikan alasan untuk tidak solat kerana solat WAJIB ditunaikan oleh Muslim yang mencukupi syarat-syaratnya, 5 kali sehari walau dalam apa jua keadaan. Dalam satu hadith Riwayat Muslim; Nabi Muhammad S.A.W bersabda: Sesungguhnya perbezaan di antara seseorang itu dan diantara syirik dan kufur ialah meninggalkan solat.

Namun, Islam sangat mudah. Islam tidak membebankan ummatnya. Dalam beribadah, Islam menganjurkan rukhsah (kemudahan) supaya tidak membebankan ummatnya yang musafir, sakit dan berada dalam keadaan mudharat. Allah berfirman:

‘Dan Dia sekali-kali tidak menjadikan untuk kamu di dalam agama suatu kesempitan.’ {Al-Hajj:78}

‘Allah mengkehendaki kemudahan bagimu, dan Dia tidak mengkehendaki kesukaran bagimu.’ {Al-Baqarah: 185}

Agama Islam adalah agama yang mudah diamalkan oleh segenap manusia, bersesuaian dgn fitrah manusia dan universal. Umat Islam digesa untuk mengambil rukhsah yang dianjurkan oleh Islam dan dalam masa yang sama, hendaklah menjauhi sikap bermudah-mudahan dan mengikut hawa nafsu.

Baiklah,sebelum ‘approach’ pesakit untuk solat, kita hendaklah meneliti (assess) terlebih dahulu keadaan pesakit tersebut; adakah dia cukup syarat untuk solat. Antara syarat2 sah solat ialah:
1. Suci daripada hadas kecil dan hadas besar.
2. suci badan, pakaian dan tempat solat.
3. menghadap kiblat dan menutup aurat.

Kami pun bergerak mengikut cubicle(petak2 dalam wad, 1 petak = 1 cubicle)kami bertugas. Kami bertanya kepada pesakit yang nampak ‘relax’ dan tiada tetamu. Setelah penerangan dibuat dan pesakit faham, pesakit yang setuju untuk solat, biasanya akan cakap; “tapi makcik tak ada telekung lah dik.” “ok,takpe, sy ada.” “Kiblat macam mana ye dik?” Tuk soalan ni, mengikut yang saya tanya pada ustaz-ustaz & bincang dengan kawan-kawan, apabila seseorang itu berupaya untuk bergerak, mencukupi syarat seperti kita, tetapi mugkin hanya mempunyai jarum di tangan( IV Drip, branula) pesakit wajib menghadap kiblat. Tetapi, kalau pesakit itu tidak boleh bergerak, kita wudhu’kan dia atas katil dan dia boleh solat tanpa mengikut kiblat,hanya mengikut arah katilnya sahaja. Kepada sahabat-sahabt yang lebih a’rif, dialu-alukan untuk berkongsi ilmu.

Selepas itu, semasa hendak wudhu’kan pesakit, berdasarkan apa yang dipelajari semasa di Kem Imam Muda kat N9 dulu, kita hanya wudhu’kan anggota wudhu’ yang wajib: muka,tangan,kepala & kaki. Minta pesakit niat semasa membasuh muka. Kalau pesakit tu tidak boleh bangun, dia boleh bersandar pada katil. Naikkan katil di bahagian kepala dan kita lap 4 anggota badan itu,dengan syarat kita ambil air dan lalukan atas kain bukan celup di dalam air yang sama. Boleh juga kalau nak guna penyembur air (yang kita guna untuk iron baju).Buat sekali sahaja, tidak perlu sampai 3kali. Selesai wudhu’, ajar pesakit solat. Sama ada dengan cara duduk atau baring. Solat cara duduk kita dah biasa. Tapi hanya untuk pesakit yang boleh bangun. Kalau pesakit tidak boleh bangun, boleh solat cara baring.

Solat Cara Baring


~Solat baring cara telentang~


~Solat baring cara mengiring~


Solat cara baring sama ada baring atas rusuk kanan. Kalau tidak mampu, baring secara terlentang.
Setiap kali berdiri(dlm solat biasa), mata buka macam biasa.
Rukuk,tutup mata separuh,
Iktidal angkat balik kelopak mata dengan niat melakukan Iktidal.
Sujud,tutup mata sepenuhya dgn niat melakukan sujud.
Duduk antara dua sujud dgn angkat kembali kepala atau buka kembali kelopak mata.
Akhir sekali,beri salam dengan menggerakkan kepala atau mata ke kanan dan ke kiri.

Begitulah sempurna dan indahnya Islam kerana memudahkan ummatnya untuk melakukan ibadah kepada Allah tanpa rasa terbeban sedikitpun. Cuma tinggal kita sahaja yang mesti mendalami Islam supaya kita faham dan dapat mempraktikkannya dalam kehidupan seharian. Namun, untuk mengajak pesakit solat tidak semudah yang disangka sebab sudah menjadi kebiasaan, apabila sakit, tidak perlu solat. Semoga sedikit yang dikongsi ini dapat kita manfaatkan bersama. Salam juang untuk semua!


~Nurse senyum selalu~

• Sumber Rujukan: Artikel Panduan Ibadah Solat Pesakit (dnT Nurss UIAM)
• Slide Power Point Ustaz Abd al-Razzaq Mutalib Ahmad (B.A (hons) Islamic Revealed Knowledge IIUM, Diploma Da’wa, Institute Training of Iman & Preachers., Muslim World League, Mecca.)
• Al-Qur’an Terjemahan Syaamil.

sRikandi Mumarridhah~
IMC,
UIAM Kuantan Campus

No comments:

Post a Comment